fredag 27 december 2013

Singoalla på DVD



Bland julens filmnyheter på DVD hittar man Studio S nyutgåva av Singoalla, med följande beskrivningstext:
Viveca Lindfors i en av sina paradroller som den varmblodiga zigenarflickan Singoalla. Utspelas på 1400-talet [felaktig uppgift, mitten av 1300-talet!] och förtäljer den tragiska kärlekshistorien mellan henne och riddaren Erland Månesköld, spelad av Alf Kjellin. I övriga roller ser vi bland andra Edvin Adolphson som zigenarledaren Latzo och allas vår Åsa-Nisse, John Elfström, i en av sina många roller i det "seriösare" facket.
Filmen är en svensk-fransk storproduktion (gjord i svensk, fransk och engelsk version) i regi av fransmannen Christian-Jaque ("Den gyllene tulpanen") och inspelad i Sälen samt i studio i Stockholm och Paris.
Hugo Alfvén skrev musiken och boken som ligger till grund författades av Viktor Rydberg 1857.
Det är en glädjande nyhet. Jag har själv väntat på att filmen skulle dyka upp på någon av SVT:s matiné-visningar av svensk film, men nu får den införskaffas på DVD istället.

Ett eventuellt omdöme om filmen får jag här återkomma till.

1 kommentar:

  1. Hej! Filmen sänds förhållandevis ofta på SVT (kanske inte varje år, men i stort sett). Själv har jag sett den många gånger på Ljud- och bildarkivet (numer KB:s etermediaavdelning). Det är förstås roligt att den nu även finns som DVD. I den tryckta versionen av omslaget har felaktigheter rättats: exempelvis har jag inte skrivit avhandling om filmen - jag nämner den bara som hastigast. /Andreas Hedberg

    SvaraRadera